Beïnvloeding, niet te verwarren met manipulatie, staat voor de invloed die je uitoefent op anderen. Ik benoem bewust ‘manipulatie’ omdat dat begrip tegenover beïnvloeding staat. We beïnvloeden altijd anderen, daar kun je niet omheen. Of je nu met volle aandacht in een gesprek zit of onderuitgezakt in een verre uithoek van de ruimte, je hebt invloed op de anderen in je omgeving.

‘Leadership is influence.’ – John C. Maxwell

Stel: je bent enthousiast over een businessplan dat je zojuist hebt uitgewerkt. Je besluit om dit met drie mensen te delen. De eerste is er niet over te spreken. ‘Dit kan nooit wat worden’, hoor je hem zeggen. De tweede beaamt dat. De derde zegt dat je beter eerst meer ervaring in loondienst kunt opdoen. Ben je hierdoor beïnvloed? Ja. Zo werkt het. Alles wat mensen zeggen of doen in je nabijheid is een vorm van invloed uitoefenen.

Alles wat jij zegt of doet in de nabijheid van anderen heeft dus ook invloed op hen. Of je nu wilt of niet, je hebt continu invloed op andermans leven – een belangrijk onderwerp. Ik verbaas me erover dat dit niet op school geleerd wordt. Als je al op jonge leeftijd leert dat je altijd invloed hebt op anderen (en andersom), kun je bewust besluiten door wie je wel en niet beïnvloed wilt worden.

Mensen beïnvloeden ten goede

We zijn continu bezig met beïnvloeden. Dag in, dag uit. We willen continu onze uitspattingen aan een ander opleggen. Gevraagd of ongevraagd zadelen we mensen op met onze overtuigingen, verhalen, meningen en adviezen, in de hoop dat ze die aannemen.

Hoe vaak heb jij jouw mening verdedigd tegenover geliefden of zelfs mensen met wie je niets hebt? Hoe vaak verantwoord jij je gedrag of juist de acties die je niet hebt genomen? We zijn continu verhalen aan het vertellen om zo goed mogelijk voor de dag te komen. Ons instinctieve brein wil geen gezichtsverlies lijden, want dat bedreigt de potentiële overlevingskans. Jammer dat minstens de helft van al je verhalen niet bijdraagt aan de waarde van het leven.

Je bent al een beïnvloeder

Ik wil je hiermee laten zien dat je waarschijnlijk al een vrij succesvolle beïnvloeder bent zonder dat je het zelf doorhebt. Want je bent gekomen tot waar je nu staat en daar heb je behoorlijk wat woorden voor gebruikt. Misschien ben je niet helemaal blij met hoe je omgeving je ziet. Dan heb je ergens wat bij te schaven. Of je hebt er lak aan. Dat is ook een optie.

Beïnvloeden is onontkoombaar. Je doet het continu. Bewust of onbewust. Mijn verlangen is dat je een krachtige leider wordt. Daarom is bewustwording op dit gebied een waardevolle toevoeging. Als jij je bewust bent van je invloed, kun je veel meer waarde leveren. Je gaat dan ook begrijpen waarom het vaak wijs is om je gedachtes niet uit te spreken en voorzichtig om te gaan met mensen. Je hebt invloed, gebruik die ten goede voor de ander! Zorg dat je intentie zuiver is en alleen gericht op het goede. Haal het goede in anderen naar boven. Bereik een win-winsituatie op zakelijk gebied: jij levert iets van waarde en rekent daar een eerlijke prijs voor. Richt je hart op het verder helpen van anderen.

Wanneer slaat beïnvloeding door naar manipulatie?

Beïnvloeding en manipulatie zijn nooit ver van elkaar verwijderd. Het verschil is de intentie. Bij beïnvloeding wil je mensen verder helpen zonder jezelf tekort te doen. Bij manipulatie wil je jezelf verder helpen door de ander tekort te doen.

Mijn persoonlijke overtuiging is dat iedereen zelf verantwoordelijk is voor het bewaken en scherp houden van de intentie. Je weet zelf donders goed of dit wel of niet in orde is. Tip: stel één of twee mensen aan die jou scherp mogen houden op je intentie.

Beïnvloeding vanuit de neuromarketing

Hoe werkt beïnvloeding in ons brein? Binnen de neuromarketing wordt daar veel onderzoek naar gedaan. Wat is er nodig om iemand een besluit te laten nemen? Of om patronen te doorbreken? Wat is de invloed van kleuren, muziek, aanraking en woorden? Wat is de invloed van stoffen die in ons lichaam of brein worden aangemaakt? Het gaat immens ver. Ik weet dat veel ondernemers, die mensen vanuit hun hart verder willen helpen, moeite hebben met dit onderwerp.

Beïnvloedingtechnieken toepassen in je (online) marketing kan het verschil maken tussen wel of niet succesvol zijn als ondernemer. Je website op de juiste manier inrichten zorgt voor resultaat. Door je salesgesprek op een bepaalde manier te voeren krijg je er een klant bij, anders niet.

Misschien denk je nu: dan maar niet. Dan vraag ik je om je bewust te worden van het volgende: als jij die klant niet verder helpt, doet iemand anders het. Jouw concurrent die de technieken wel toepast krijgt die klant wél. Daarbij deze vraag: ken jij de intentie van je concurrent? Nee, daar kun je slechts aannames over doen, tenzij je het aan al je concurrenten gaat vragen. Weet je wat jouw intentie is met je bedrijf? Als jij een zuivere intentie hebt, hoef je je niet zo druk te maken over beïnvloedingstechnieken in je business. Dan kun je er zeker van zijn dat je jouw klanten goed helpt.

Tip: Beïnvloeding door te spiegelen

Spiegelen is een van de krachtigste beïnvloedingstechnieken. Het is eenvoudig toe te passen en schept een hoge mate van vertrouwen.

Wat is spiegelen dan? Spiegelen is hetzelfde doen als de ander, qua lichaamstaal, woordgebruik, intonatie, mimiek en zelfs energie.

Het leuke is dat mensen altijd geneigd zijn om te spiegelen. Kijk op een verjaardagsfeestje maar eens hoe iedereen zit: iedereen óf niemand heeft de benen óf de armen over elkaar. Let er maar eens op wat voor fijne sfeer er ontstaat als je de ander spiegelt.

Krachtige leiders zijn zich ervan bewust dat ze altijd invloed hebben op anderen. Ze gebruiken hun invloed om de ander verder te helpen.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *