,

Verwachtingsmanagement: zorg dat elke gedachte op tafel ligt

Verwachtingsmanagement zorgt voor heerlijke duidelijkheid: exact weten wat je van anderen kunt verwachten en andersom. Als je dit gaat toepassen in je leven, word je absoluut krachtiger.

‘When you have expectations, you are setting yourself up for disappointment.’ – Ryan Reynolds

Geef leiding aan de verwachtingen die anderen van je hebben. Daardoor houd je alle lijnen helder. Het voorkomt chaos, stress en teleurstelling.

Stop met verwachtingen hebben

De uitdaging met verwachtingen is dat ze vaak niet worden uitgesproken. Je gaat iets doen met een bepaalde verwachting. Tijdens de actie vergelijk je of eraan wordt voldaan. Zo niet, dan is er een grote kans dat je dit gaat delen met omstanders. Of het nu positief of negatief uitvalt. Als je vaak teleurstellingen ervaart, heeft dat te maken met de verwachting die je had. Een concrete tip is dus: stop met verwachtingen hebben. Ga het gewoon dóén. Beleef het, ervaar het.

Denk je nu dat het juist andersom is, dus dat je vaak enthousiaster over een situatie bent dan je had verwacht? Dat kan erop wijzen dat je vaak een lage verwachting hebt, of dat je je van tevoren een situatie groter, negatiever of moeilijker voorstelde dan ze daadwerkelijk was. Dezelfde tip: stop met verwachtingen hebben.

Bewustwording van verwachtingen

Het begint met bewustwording binnen iedere situatie. Wat zijn de conversaties die zich in mijn hoofd afspelen? Waar maak ik me druk om? Of waar heb ik juist enorm veel zin in? Probeer de gedachtes waar te nemen en check bij jezelf of de verwachting bijdraagt aan je geluksbeleving.

Verwachtingen zijn natuurlijk veel breder te trekken dan alleen situaties. Om dit toepasbaar voor je te maken, werk ik hierna uit hoe je concreet de verwachtingen kunt managen:

  • ten opzichte van anderen;
  • ten opzichte van je zakelijke leven;
  • ten opzichte van je privéleven.

Verwachtingsmanagement ten opzichte van anderen

Verwachtingen hebben van anderen ontstaat logischerwijs. Die verwachtingen hebben we altijd. Allereerst begint dit ook weer met bewustwording. Wees je bewust van wat je van anderen verwacht en wat anderen van jou mogen verwachten.

Wat verwacht je van de ander?

Als je verwachtingen hebt van iemand, kun je op drie manieren resultaat krijgen:

  • de ander voldoet aan je verwachting;
  • de ander voldoet niet aan je verwachting;
  • de ander overtreft je verwachting.

Zo simpel kan het zijn.

Als we ons niet bewust zijn van onze verwachtingen, zullen ze altijd op die drie resultaten uitkomen. Wat zou er gebeuren als je de ander exact vertelt wat je van hem verwacht? Volgens mij stel je de ander in staat om altijd aan je verwachting te voldoen. Het voorkomt teleurstelling en het biedt nog steeds de mogelijkheid om de verwachting te overtreffen.

Daarbij moet je uiteraard wel in win-win-termen denken. Wat je verwacht van je vrienden is anders dan wat je verwacht van een collega die een website moet inrichten.

Het creëert een ontspannen sfeer als mensen weten waar ze aan toe zijn. Je stelt de ander in staat om in het hier-en-nu te zijn, maar ook om direct aan het begin te vertellen of hij wel of niet aan je verwachting kan voldoen. Dat is goud waard!

Wat mag de ander van jou verwachten?

De andere kant is dat mensen ook verwachtingen hebben van jou. Je weet dat je ze teleurstelt als je daar niet aan voldoet. Maar als je moet gissen naar die verwachtingen, kun je ervan uitgaan dat situaties je veel energie kosten. Mensen willen het gevoel hebben dat ze het goed doen, dat ze aardig worden gevonden en bijdragen aan het geheel. Nu heb je één ding te doen: communiceer dat je graag wilt weten wat ze van je verwachten. In iedere situatie. Altijd. Een manier om dat te doen – let op, dit is geen hogere wiskunde – is vragen: Wat verwacht je van me? Wat verwacht je van deze situatie? Wat verwacht je van vanavond?

Stel je eens voor dat je door het stellen van deze vragen altijd weet wat anderen van de situatie en van jou verwachten. Zou je dat rust geven?

Verwachtingsmanagement in je zakelijke leven

In je zakelijke leven geeft het stellen van deze vragen ook een waardevolle toevoeging. Ik denk dat er veel mensen rondlopen met onzekere gevoelens – bang om te falen, bang om fouten te maken – en dat dit kan ontstaan door valse verwachtingen. Als jij dit (deels) herkent, is het echt tijd voor verwachtingsmanagement. Vaak is onze eigen verwachting hoger dan die van anderen. Misschien leg je de lat veel te hoog voor jezelf en creëer je daarmee een onbalans op andere gebieden in je leven. Je hoeft je niet te bewijzen voor die ander.

Als je klanten hebt, is het een geweldig moment om in het afsluitende verkoopgesprek ook direct alle verwachtingen te managen. Stel gewoon letterlijk de vraag: wat verwacht je van mij in onze samenwerking? Meestal krijg je dan exact te horen wat er van je verwacht wordt. Logisch? Ja, logisch. Begin er dus vandaag nog mee.

Maar niet alleen verwachtingsmanagement richting jou is belangrijk. Wat verwacht je klant van de dienst die je levert? Wat is de verwachting van het resultaat op korte en lange termijn? Wat verwacht de klant voor kosten te maken? Wanneer moet wat gedaan zijn? Al deze verwachtingen moeten omgezet worden in duidelijke afspraken.

Verwachtingsmanagement in je privéleven

Dezelfde aanpak is nodig in je privéleven. Of je nu communiceert met je partner, kind, schoonfamilie of vrienden. Er zijn verwachtingen. Maak duidelijke afspraken.

Wat verwacht je van je partner? Hoe worden huishoudelijke taken verdeeld? Welke quality time is nodig? Hoe besteden we het geld. Hoeveel tijd spenderen we met vrienden en familie?

Als het gaat om verwachtingen managen richting vrienden, is het wederom belangrijk om aan te geven wat je van die ander verwacht. Wat heb je nodig in vriendschap? Hoe kan die ander er echt voor je zijn en andersom? Durf ook grenzen te stellen. Kun je niet aan verwachtingen voldoen? Zeg het dan eerlijk. Voorkom teleurstellingen, manage verwachtingen!

Krachtige leiders managen verwachtingen altijd.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *